The Ghost

The Ghost, The King & I (Rob van Bavel Trio)

We Got Rhythm – The Music Of George Gershwin
robvanbavel.com
Een album met muziek van Gershwin – dat lijkt met glans het gemakzuchtigste idee dat je te binnen schiet. Songs als The Man I Love, Summertime en I Got Rhythm. Afgekloven repertoire, na meer dan een halve eeuw mishandeld te zijn in bars, op bruiloften en partijen. Nee – helemaal fout. George Gershwin (1898-1937) is een componist die voor onze cultuur net zoveel betekent als Mozart of Scarlatti. Irving Berlin: ‘Hij is de enige songwriter die ik ken die ook echt componist is geworden.’ De muziek van Gershwin staat als een onontkoombaar monument in het landschap van de twintigste eeuw. Daarom is het een uitdaging om een project aan Gershwin te wijden. Rob van Bavel, een van onze beste jazzpianisten, nam die handschoen op in Studio 2 van MCO in Hilversum, en nog wel voor een live publiek. Hij speelde acht stukken met twee mensen die ook door college Lex Jasper graag worden ingezet: gitarist Vincent Koning en bassist Frans van Geest. Vandaar de naam van dit trio. Het intrigerende van een aantal vertolkingen is de keuze die Van Bavel maakte uit versies die Gershwin zelf ook ooit speelde. Zoals de piano-arrangementen voor ‘s Wonderful en I Got Rhytm (met zowel ragtime- als beboptoespelingen). Ook bracht het trio de drie Preludes ten gehore die uiteindelijk door Gershwin werden gepubliceerd. Van Bavel speelt ze zeker niet volgens het boek, ze worden vermengd met bijvoorbeeld The Man I Love en fragmenten uit Rhapsody in Blue. Waarom makkelijk als het ook ingenieus kan?

Ronny deCarlo

Ronny deCarlo

Fonque Nouveau Zennez Records Jazz Ronny deCarlo was vorig jaar een van de winnaars van Keep an Eye – The Records. Volgens het juryrapport voelde