Teus Nobel Liberty Group

Teus Nobel Liberty Group

Human First
Nobel Music/PiaS
Jazz/fusion
Trompettist Teus Nobel is allang geen belofte meer. Met zijn Liberty Group presenteert hij zijn derde album: Human First, uitgebracht op vinyl. De elpee bestaat uit twee tweeluiken. Van Nobel’s hand de gelijknamige albumtitel, bestaande uit een compositieopdracht van de Vereniging van Nederlandse Jazzpodia en Jazzfestivals (VNJJ) en BUMA, ter ere van de Week van de Jazz 2022. Voor dit stuk van 27 (!) minuten, breidde Nobel de groep uit met saxofonist Jasper Blom en gitarist Teis Semey. Het andere tweeluik is door toetsenist Alexander van Popta geschreven voor het kwartet met verder Jeroen Vierdag (bas) en Tuur Moens (drums) en ademt in deel II de geest van Miles Davis. Het nummer When Riku Saw The Colors Dancing is geïnspireerd op beelden van het noorderlicht door de Finse fotograaf/documentairemaker Riku Karjalainen. Nobel koos ervoor om de stukken niet achter elkaar te laten horen, maar te verdelen over kant A en B. Hierdoor klinkt het geheel divers en fris. Na het toegankelijke eerste gedeelte van Riku, volgt een chaotisch, vrijer spel in de intro van Human First. Nobel verwijst naar zijn ‘identiteitscrisis’ tijdens de eerste covid-lockdown. Doordat live- en samenspel tijdelijk onmogelijk was, voelde hij zich verloren, maar hij realiseerde zich dat familie en gezin voorop staan. Geinspireerd door Herbie Hancock volgde de titel I realized I was human first, musician second. Aan zoontje Bix draagt Nobel deze wijze woorden op, tegelijkertijd heeft de trompettist niet eerder zo’n sterke live-sound neergezet als nu. Alle musici vlammen in uitbundige solo’s, vooral Semey gaat lekker los in Part II, waarbij een fijne fusionsound en -ritme elkaar versterken.

Blackburn Brothers

Blackburn Brothers

SoulFunkin’BLUES Electro-Fi Blues/Soul/Funk De naam Blackburn is synoniem geworden met de muziekgeschiedenis van Toronto, Canada. Letterlijk een familieband met de broers Duane (leadzang, toetsen), Robert

Speak To Me Blue Note Jazz/Americana Vraag willekeurig welke gitarist van wie hij een onsje talent cadeau zou mogen krijgen en de kans is groot

The Pulitzers

The Pulitzers