Tania Giannouli Trio

Tania Giannouli Trio

In Fading Light
Rattle
Een van de meest spraakmakende nieuwe namen binnen de muziek is zonder twijfel die van de Griekse pianiste Tania Giannouli. Met haar eerste trioalbum In Fading Light maakt ze grote indruk. Twee jaar geleden verraste het trio (naast Giannouli bestaande uit trompettist Andreas Polyzogopoulos en udspeler Kyriakos Tapakis), tijdens het Jazzfest Berlin. Giannouli had daarvoor indruk gemaakt met de albums Forest Stories (2012), Transcendence (2015) en Rewa (2018). Giannouli is een eigenzinnig talent dat, hoewel klassiek onderlegd, voor muzikaal avontuur gaat en de musici in haar trio de ruimte geeft. Haar spel is meditatief, melodieus en bezwerend, haar samenspel met Polyzogopoulos en Tapakis is rijk aan kleur en sfeer. Juist de combinatie van piano, ud en trompet geeft een buitengewone klankkleur die zowel traditioneel als vernieuwend klinkt. Dat komt ook doordat Giannouli composities heeft geschreven die nieuwe wegen inslaan, zeker gezien het beperkte instrumentarium dat tot haar beschikking staat. In Fading Light is opnieuw een zeer bijzonder album van de buitengewoon getalenteerde Giannouli die in gezelschap van de al net zo rijk getalenteerde Polyzogopoulos en Tapakis de prachtigste muzikale landschappen weet te creëren.

Lucas Santana

Lucas Santana

Ambivalence Zennez Records Jazz Dat de composities van Lucas Santana gedreven worden door zijn gevoelens, weten we van zijn prachtige eerbetoon aan George Floyd op