Tania Giannouli

Tania Giannouli

SOLO
Rattle Records
Haar trioalbum In Fading Light (2020) opende in Europa de deuren van de grote jazzpodia voor de Griekse Tania Giannouli. Met hulp van goede kritieken van oplettende journalisten, want aan promotie deed haar Nieuw-Zeelandse platenlabel Rattle weinig. Een fenomeen was geboren. Op haar eerste solo-pianoalbum komt alles waarom ze zo bijzonder is samen. Haar muzikale bronnen zijn moeilijk peilbaar. Vanuit de vrijheid van jazz horen we klassieke elementen, traditionele oosterse invloeden, eigentijdse klankkleur, dwarsheid en volle melodische lijnen voorbij komen. Haar spel is sprankelend en vol van leven, voorzien van vleugen melancholie, luister bijvoorbeeld naar het fantastische Prelude. SOLO ligt volledig in lijn met de weergaloze soloptredens die ze al heeft gegeven, en waarvan beelden online te vinden zijn. Altijd werd het publiek volledig overhoop geblazen. Op voorhand lijkt het aantal van vierentwintig stukken op dit album een behoorlijke overload, maar omdat Giannouli alle stukken met elkaar verbindt en ze lardeert met korte intro’s, preludes en soundscapes vliegt de tijd voorbij. En zulks eens te meer omdat alles wat ze speelt zo intrigeert. SOLO klinkt als een liveoptreden in de studio, direct vastgelegd. Het spel van Giannouli is zowel open en emotievol als avontuurlijk en ongrijpbaar, met voortdurend manoeuvres die onverwachts en spannend zijn, en daarbij sterk emotioneren. En dat alles in perfecte balans: ingetogen en uitbundig, dan weer heerlijk dynamisch en onderzoekend op nieuwe klanken waarbij ze de gehele vleugel gebruikt. Giannouli vindt op SOLO wonderbaarlijk fascinerende nieuwe hoogten.