Suzan Veneman Sextet

Suzan Veneman Sextet

Migrations of the Mind
Zennez Records
Weerstand en ontkenning, verdriet en overdenking, acceptatie en inspiratie. Dat is het geestelijke proces dat Suzan Veneman doormaakte nadat ze de diagnose multiple sclerose kreeg. Die voortschrijdende emotionele verschuiving heeft Veneman uitgewerkt naar de driedelige suite Migrations Of The Mind, de opening van haar debuutalbum met dezelfde titel. Elke fase en doorgemaakte emotie is ingekleurd met welgekozen melodielijnen, waarbij het timbre van één van de drie blazers de intentie van de gemoedsbeweging versterkt. De composities, de arrangementen en de muzikale invulling door haar sextet maken dit proces tot in de finesses invoelbaar. Jazztrompettist Veneman geeft met dit persoonlijke document een imponerend visitekaartje af. Het album is rijk aan afwisseling onder meer door het inzetten van een verscheidenheid aan instrumenten die met hun eigen klankkleur elk nummer op zijn plaats zetten. De individuele klasse en het samenspel van deze jonge musici geeft dit album extra glans. Componeren is een van Venemans favoriete creatieve uitlaatkleppen, of zoals ze het zelf zegt: “Het is een soort beeldhouwen, maar dan met klanken en zwarte bolletjes op papier.” De nummers klinken stevig en met veel muzikale bewegingen. Maar ook in een ballad kan ze haar talent als trompettist goed kwijt. Om op dit album te eindigen in hardbop en soul. Op de bonustrack blijkt ze ook nog eens goed te kunnen zingen. Een moedig, fraai en sterk debuutalbum.
Emil Roes

Kirk Knuffke Trio

Kirk Knuffke Trio