Steve Cropper

Steve Cropper

Fire It Up
LP/CD Provogue/Mascot
Soul/funk
En alweer heeft het Nederlandse Provogue/Mascot een gitarist van wereldformaat weten te strikken. Steve Cropper heeft in zijn inmiddels 65-jarige carrière heel wat hoogtepunten mogen noteren (zie het interview elders in dit nummer), maar zijn soloalbums zijn op de vingers van precies twee handen te tellen. Fire It Up, geproduceerd door Cropper en Jon Tiven, is dus nummer elf, sinds 1969. En dan is soloalbum misschien nog niet eens de juiste benaming, want maar al te vaak werken er vocalisten mee die meer in het oog cq oor springen dan de gitarist zelf. Cropper is immers geen man van gitaar-solo’s, hij gaat liever voor de hechte basis. Alle leadvocals (en teksten) op dit album zijn van ene Roger C. Reale, die al in 1978 met een eigen album debuteerde, maar sindsdien amper opviel. Het was Tiven die hem de afgelopen jaren de hand boven het hoofd hield. En hoewel Cropper Reale de hemel inprijst, zullen er ook mensen zijn die hem een eentonige zanger vinden. De instrumentatie is in ieder geval om door een ringetje te halen, mede dankzij multi-instrumentalist Tiven. Het album bevat elf eigen composities, waarvan alleen Bush Hog een instrumental is. Far Away en de titeltrack zijn singlekandidaten, I’m Not Havin’ It en She’s So Fine (die laatste meegeschreven door Paul Rodgers) liggen prima in het gehoor, en op One Good Turn en Out Of Love doet Felix Cavaliere mee op keyboards. Dankzij Cropper hebben we hier te maken met een groei-album, maar stiekum stellen we de vraag: hoe zou een instrumentale versie van dit album klinken?