Robert Rook Group

Robert Rook Group

New Era
TWA Music
Toetsenist Robert Rook en bassist Thomas Winther Andersen schotelen na Dangerous Cats 2 (Bimhuis Live), dat 15 jaar geleden verscheen, verrassend nieuw werk voor: New Era. Aangevuld met Bart van Helsdingen op drums en percussie plus tenor- en sopraansaxofonist Efraïm Trujillo ziet nu de Robert Rook Group het levenslicht. Uiteraard is de bijzondere identiteit van de improvisatoren overeind gebleven. Maar het geluid en de sfeer zijn veranderd dankzij de inzet van een groove box. Dit is een digitaal muziekinstrument dat synths combineert met het produceren van pakkende beats (loops) waarvan de twaalf muziekstukken nadrukkelijk zijn voorzien. De groove box heeft de rol van drummer Van Helsdingen absoluut niet ondergeschikt gemaakt. Met zijn geweldige kwaliteiten heeft hij aan klankbeeld en composities belangrijke waarden toegevoegd. Al met al doet de sound van New Era herinneren aan hiphop en dance, maar ook aan de iconische jazzvernieuwing die onder meer Herbie Hancocks Headhunters zo’n veertig jaar geleden naar ieders trommelvlies loodste. Dit album opent ingetogen met Nothing Rhymes. Vanaf het sfeervolle Escape Hatch wordt de plaat boeiender. Vooral Up Slide Down en met name het pareltje Clean Install mogen er zijn. Treffend is de inbreng van Efraïm Trujillo die een groot deel van de muziek naar zich toe trekt op zijn tenor- of sopraansaxofoon. De uitgesponnen, fantasierijke solo’s zijn voorzien van zijn handtekening: aangenaam en soms zelfs hypnotiserend. Met New Era haal je een stukje Hancock van weleer in huis, opgediend met eigentijdse Hollandse ingrediënten.
Arjan Klaver