Rob Luft

Rob Luft

Dahab Days
Edition Records
De Britse Rob Luft is één van de meest getalenteerde jonge gitaristen in de hedendaagse jazz. Niet alleen op zijn eigen albums laat Luft horen waar hij toe in staat is, maar ook de albums die hij samen met levenspartner Elina Duni maakt voor ECM zijn hartveroverend. Luft is een gitarist met een losse stijl die zowel opwindend als dwars kan klinken. De basis van Dahab Days werd gelegd tijdens een verblijf in de Dahab-regio in Egypte na een aantal optredens aldaar. In een huis aan de Golf van Akaba schreef hij deze composities. Luft heeft een geweldige band met Joe Wright op tenorsax, Joe Webb op toetsen, Tom McCredie op bas en Corrie Dick op drums, die hij veel vrijheid geeft. Zijn spel op de door Afrika beïnvloede tracks African Flower (Duke Ellington) en Sunshine Music is verbluffend. Maar eigenlijk was je al verkocht na het fraaie openingstrio Be Water My Friend, Dahab Days en het langgerekte Daylight Saving Time. Het zijn fraaie, rijkgelaagde stukken die openbaren wat deze band in zich heeft. Het is een interessant geven dat het Britse Edition, waar de albums van Luft op uitkomen, de laatste jaren de nadruk legt op wat er uit de Amerikaanse jazz afkomstig is terwijl ze juist in Rob Luft en pianist Fergus McCreadie de allergrootste Britse talenten in huis heeft, absolute wereldpotentie, met platen die tot het beste van de hedendaagse jazz behoren. Dahab Days is een adembenemend goede jazzplaat.