Miles_Davis at NSJ1991_cr. Peter Buitelaar-Wikipedia kopie

Recensie: Miles Davis: The Bootleg Series – deel 7

Het muzikale landschap was ingrijpend veranderd toen Miles Davis begin jaren 80 zijn comeback maakte: het MTV- tijdperk brak aan. De Grote Vernieuwer zette zijn zinnen op popmuziek en werd een ster.

Met liveopnames van Davis uit zijn post- Tutu periode (1986-1991) word je doodgegooid, maar opnamen uit de eerste helft van de jaren 80 zijn relatief schaars. Dat maakt deel 7 uit The Bootleg Series bijzonder. De 3 cd-box bevat niet eerder uitgebrachte opnamen van de sessies voor de albums Star People (1983), Decoy (1984) en You’re Under Arrest (1985), plus een concert in Montreal in 1983.

Voor de jazzfans die Davis met zijn woeste jazzrock van zich had vervreemd, was het bluesy Star People beter te pruimen. Minor Ninths en Celestial Blues zijn prachtige bluesstukken. Miles was in goede gezondheid in 1983, zo is te horen op de Star People-sessies en in Montreal. Op het opzwepende Speak blaast hij de sterren van de hemel. Ook de band is in topvorm, met sterke solo’s van gitarist John Scofield, saxofonist Bill Evans en gespierd baswerk van Darryl Jones.

Miles joeg de criticasters opnieuw in de gordijnen met covers van Human Nature van Michael Jackson en Time After Time van Cyndi Lauper. De twee alternate takes van Time After Time halen het (net) niet bij de uiteindelijke albumversie. Dat is vaak het geval met boxsets, niet voor niks haalden de opnamen de plaat niet. Soms is het een kwestie van kill your darlings, zoals de fraaie cover van Tina Turners What’s Love Got To Do With It, die vermoedelijk is weggelaten omdat die uit de toon viel. Davis’ werk werd door de jazzcritici weggezet als commerciële uitverkoop, maar dat is te kort door de bocht. In werkelijkheid was zijn muziek niet zo ver verwijderd van jazz, volgens Miles geen statisch genre maar een afspiegeling van de tijd: “You don’t change music, music changes you”. Wie serieus luistert, hoort dat Miles kwaliteit en muzikaliteit nog hoog in het vaandel had.

Peter Schong / Foto: Peter Buitelaar-Wikipedia

Steven Kamperman

Steven Kamperman