azymuth

Recensie: Azymuth – Telecommunication

Nu pas dringt tot mij door welke sleutelrol Brazilianen hebben gespeeld in de fusion. Van drummer en percussionist Airto Moreira, Dom Um Romão tot Hermeto Pascoal.

Drummer en percussionist Airto Moreira speelde op Bitches Brew van Miles Davis, de ‘big bang’ van het subgenre en op het eerste album van fusion-supergroep Weather Report. Daar werd hij opgevolgd door Dom Um Romão. Moreira stond met zijn vrouw Flora Purim bovendien aan de wieg van de toonaangevende formatie Return To Forever van Chick Corea. Ook multi- instrumentalist Hermeto Pascoal speelde met Miles Davis.

Een van de internationaal meest succesvolle groepen uit Brazilië is Azymuth. Het fusion-trio bestaande uit toetsenist José Roberto Bertrami (1946-2012), bassist en gitarist Alex Malheiros
en drummer Ivan Conti. De groep brak in 1979 wereldwijd door met het album Light As A Feather, met de dansvloerhit Jazz Carnival. Ondanks het overlijden van Bertrami is het trio nog steeds actief nu met toetsenist Kiko Continentino. Azymuth was eind jaren tachtig van grote invloed op de acidjazz en is nog altijd geliefd bij club-dj’s.

Ten tijde van het album Telecommunication uit 1982, bevond Azymuth zich op het hoogtepunt van hun carrière. De overdreven notenfietserij van de fusion raakte uit de mode. Telecommunication draait dan ook om atmosfeer en vibe, waarbij de band meer binnen de lijntjes kleurt. Het album maakt met Estreito De Taruma een valse start, pure muzak die beter op zijn plaats is als tune van een Teleac-handwerkcursus. Gelukkig wordt dat snel goedgemaakt met What Price Samba (met een killer Mellotron- hook van Bertrami). Andere hoogtepunten zijn Country Road met zijn Marcos Valle-achtige ‘blissed out groove’, het zwoele Last Summer In Rio en The House I Lived In (weer die Mellotron). Die doen de balans van het onevenwichtige album doorslaan naar de positieve kant. Ter ere van de veertigste verjaardag van Telecommunications werd het album geremasterd en op 180 gram vinyl heruitgebracht door Jazz Dispensary en Craft Recordings.

Peter Schong