Portico Quartet

Portico Quartet

Terrain (Extended) – Live in Studio One – An Abbey Road 90th Session
Gondwana Records
Ambient/Jazz
Het idee om Terrain, uitgekomen in 2021, live met strijkers te gaan spelen kreeg uiteindelijk een première in St. Johns Church in het Londense Hackney op 28 oktober 2021. Precies op de dag dat het meer elektronisch gestuurde album Monument uitkwam. Het concert bleek een zegetocht, en vervolgens was er de mogelijkheid om in de befaamde Abbey Road Studios Terrain opnieuw vast te leggen, met strijkers. Dat Terrain een heel bijzonder album was, werd snel duidelijk. De ingetogen muziek had een broeierigheid en spanningsboog die we eerder van de band hadden gehoord, maar nooit een album lang. De naar ambient neigende sound bleek de muzikanten goed te passen. En hoewel het vooral Wylie en Bellamy waren die samen de composities van Terrain, eerst thuis en daarna in de studio, vastlegden was het bandgeluid live niet anders te creëren dan met de vaste bandleden Keir Vine (hang/toetsen) en Taz Modi (toetsen/bas). Met vier strijkers. Het resultaat is een even fascinerend als intrigerend muziekstuk waarbij de herkenbare PQ-sound de leiding neemt en gedurende de suites in verrassende vormen terugkomt. De inventieve percussie van Bellamy vormt de hartslag van de composities, Wylie’s saxspel het kippenvel en het avontuur en Modi’s toetsenspel de warmte en melancholie. De meest progressieve stap die de band in zijn bestaan zette is tevens de meest geslaagde. Terrain (Extended) – Live In Studio One is niet alleen bedwelmend mooi, het is een meesterwerk.

Xavi Torres

Xavi Torres

Quarantena Songs Dox Records Jazz De Spaanse pianist Xavi Torres (met een vaste plek in de NL-jazzscene) besloot tijdens de lockdown dertig dagen lang elk