Önder

Önder

Vol. 2
ZenneZ Records
jazz/Impro
Het zal gezien de titel niet verbazen dat dit het tweede album is van Önder, door leider en contrabassist Jort Terwijn als bas-ensemble geafficheerd. De naam van de band suggereert een Turkse connectie, maar die is muzikaal slechts in enkele ritmische patronen te herkennen. Eerder in 2020 verscheen alleen als download Vol. 1 waarop ook (bas)klarinettist Federico Calcagno en drummer Nick Thessalonikefs meespeelden. In die eerste versie als kwartet vielen al de mooi gedoseerde, door elektronische muziek geïnspireerde arrangementen van Terwijn op waarbij de nadruk viel op het lage bereik van de instumenten. Vrij duister was de thematiek ook, want seriemoordenaars stonden centraal. Op dit album zijn daar nu nog eens twee instrumentalisten met een laag bereik aan toegevoegd, Hristo Goleminov op basklarinet en Alessandro Mazzieri op basgitaar. Het is een logisch vervolg op het debuut, met meer akoestische kleur en wat minder nadruk op de synthesizerbassen. Volgens de componist vormen persoonlijke ervaringen de inspiratiebron voor de stukken en die waren kennelijk niet zorgeloos. De stukken suggereren een gelaagdheid die telkens op een onverwachte wijze wordt uitgewerkt met een accent op de sonoriteit van de basklanken. Met aansprekende klankpaletten weet Terwijn telkens naar een prikkelende wending toe te werken. Puur instrumentaal en improvisatorisch gezien valt er gelukkig ook veel te genieten. Gezien het gemak waarmee Terwijn sferen weet op te roepen zou het me niet verrassen als hij zich ontpopt tot soundtrackmaker.
Ken Vos