Omara Portuondo

Omara Portuondo

Vida
One World Records/Xango
World/Jazz
De legendarische 92-jarige Cubaanse zangeres Omara Portuondo, wereldberoemd geworden door de Buena Vista Social Club, laat op Vida horen dat ze nog steeds erg goed is. Ze reflecteert in elf liederen op haar leven, niet alleen maar in duet met andere Latijns-Amerikaanse vocalisten. Omara’s zoon Ariël Jimenez Portuondo organiseerde de opnames. Het album begint met Bolero À La Vida met een vocale bijdrage van de Guatemalteekse muzikante Gaby Moreno die hier ook gitaar speelt. Dit is een schitterende opener met een bijzonder fraai arrangement. Silencio zingt ze met de Puerto Ricaanse zanger Andy Montañez dat net als de eerste track is geproduceerd door Gaby Moreno. In het even rustige Duele geeft de bekende Cubaanse pianist Gonzalo Rubalcaba een jazzy touch mee aan Omara’s zang. Sowieso weerklinken verschillende Latijns-Amerikaanse klankkleuren op dit album door de bijdragen van musici als de Mexicaanse zanger Carlos Rivera in Me Toca; en salsa-grootheid Rubén Blades in Honrar La Vida en Alexander Abreu van de moderne Cubaanse groep Havana d’Primera in de salsatrack Con 2 Que Se Quieran. Omara Portuondo zingt daarnaast zelfs in het Engels in Now, haar steunbetuiging aan Black Lives Matter. Se Feliz kan worden omschreven worden als Cubaanse blues, mede door het duet met de Amerikaanse blueszanger Keb’ Mo’. Heel bijzonder is Omara’s interpretatie van Gracias À la Vida van Violeta Parra, gezongen met Natalia Lafourcade uit Mexico. Al met al is dit een meesterwerk van deze Cubaanse legende.