Nabou

Nabou

You Know
OutHere Music
Met een uitzonderlijke line-up van trombone, electrische gitaar, contrabas en drums is NΔbou, de band rond de Vlaamse tromboniste Nabou Claerhout, een verfrissend fenomeen in de jazz van de lage landen. Twee jaar geleden verraste de band als met de ep Hubert, nu ligt het debuutalbum in de schappen. Claerhout schreef het materiaal in de nacht, achter haar piano. Het doel was iets te maken dat haarzelf raakte, tegelijkertijd hopend dat de muziek ook bij de luisteraar iets teweeg zou brengen. Dat vraagt om aandachtige beluistering. Het eerste woord dat te binnen schiet bij het luisteren naar You Know is ‘bezonkenheid’. Nu is een trombone door zijn aard bij uitstek een instrument dat zich leent voor ingetogen muziek, doordat de tonen als vanzelf in elkaar verglijden. Nabou Claerhout is daar, jong als ze is, uiterst bedreven in, zonder dat het een kunstje wordt. Haar noten staan ten dienste van de compositie, zoals goed te horen is in Who Owns What, dat misschien wel de droeve weerslag van een scheiding is. Met de fijnzinnige gitaar van Roeland Celis, de omzichtig leidende bas van Trui Amerlinck en de vooral niet nadrukkelijke percussie van Matthias Vercammen is You Know een plaat die qua sfeer doet denken aan de rokerige jazz uit de fifties en de sixties. Mooie plaat!