The Great Bailout
Anti. Records
Jazz/hiphop
Moor Mother a.k.a. Camea Ayewa (Philadelphia, 1981) kennen we als de voorvrouw van Irreversable Entanglements en als dichteres, musicus en activist, ze maakt ook deel uit van Back Quantum Futurism, en maakt zich sterk voor de emancipatie van queers in de VS, wat in het huidige tijdsgewricht wel eens een zware taak kan zijn. The Great Bailout is Moor Mothers negende studio-album, en het derde voor het altijd eigenzinnige Anti. Records. Ze behandelt op The Great Bailout de (afschaffing van) de slavernij in Groot-Brittannië, inclusief de ‘overzeese gebiedsdelen’, zoals de Cariben. In het Verenigd Koninkrijk werd de slavernij officieel in 1833 afgeschaft, maar de toenmalige regering vond dat onrechtvaardig ten opzichte van de slavenhouders, die daarvoor gecompenseerd werden met een staatslening ter waarde van 17 miljard pond in huidig geld, een bedrag dat in 2015 was afbetaald door de bevolking, inclusief de nabestaanden van de tot slaaf gemaakten. Deze open wond wordt op indringende wijze vertolkt door de Amerikaanse dichteres, die daar een vorm voor heeft gevonden die het midden houdt tussen jazz en spoken word. Het album is geen gemakkelijke kost, en bevat al helemaal geen muziek die je als plezierige achtergrond gebruikt. Opener Guilty, waarop Moor Mother wordt bijgestaan door de 75-jarige kunstenaar Lonnie Holley en alt.pop-zangeres Raia Was, bevat lispelende soundscapes en heeft nog iets van tederheid, iets atmosferisch. All The Money is een verontrustend jazzgedicht, over de uitbuiting van de uit Afrika afkomstige medemens, geproduceerd door Vijay Iyer. The Great Bailout is een aanklacht, en stelt voornamelijk vragen, ongemakkelijke vragen.
Dietmar Terpstra
Ross McHenry
Waves Earshift Music Jazz De Australische bassist Ross McHenry heeft onlangs zijn vijfde album uitgebracht. Hij heeft onder andere drummer Eric Harland en tenorsaxofonist Donny