Miles Davis

Miles Davis

Merci Miles! Live At Vienne
Rhino/Warner Music
Jazz/Fusion
Dertig jaar geleden verloor de wereld een van de belangrijkste muzikanten van de twintigste eeuw. Gelukkig droogde met Miles Davis’ overlijden niet de stroom muziek op. Nog steeds verschijnen er boxsets en live-albums met niet eerder uitgebracht materiaal bij de vleet. Uitgesmeerd over twee schijven, plus een boekje met foto’s en liner notes, is het optreden op het festival Jazz à Vienne in Frankrijk op 1 juli 1991 een van zijn laatste optredens voordat de trompettist op 28 september van dat jaar het tijdelijke voor het eeuwige verruilde. Miles was die zomeravond amper drie maanden voor zijn overlijden allesbehalve ziek, zwak en misselijk. Zijn spel is scherp, helder en energiek. Na een wat voorzichtige start is de band (saxofonist Kenny Garrett, gitarist Foley McCreary, toetsenist Deron Johnson, drummer Ricky Wellman en bassist Richard Patterson) snel warmgedraaid en met name Garrett blaast begeesterde solo’s. De setlist bestaat grotendeels uit nummers van de albums You’re Under Arrest (1985) en Amandla (1989), zoals Hannibal en de populaire covers Human Nature en Time After Time, plus twee composities van Prince: Penetration en Jailbait. Wat dat aangaat voegt Live at Vienne weinig toe aan andere live-albums uit Miles’ nadagen, zoals Live Around The World, Schwanengesang of de Montreux- boxset. Verrassingen of niet, Miles en zijn band in optima forma zijn altijd een lust voor het oor.
Peter Schong

Vega Trails

Vega Trails