Miguel Atwood-Ferguson

Miguel Atwood-Ferguson

Les Jardins Mystiques Vol.1
Brainfeeder
World/Jazz
De uit Los Angeles afkomstige Miguel Atwood-Ferguson is een van de meest gevraagde musici van zijn tijd. In september was hij nog samen met Floating Points en Shabaka Hutchings in een band in de fameuze Hollywood Bowl, waar hij het Los Angeles Studio Orchestra dirigeerde tijdens een eenmalige live-uitvoering van Promises, het meesterstuk uit 2021 van wijlen tenorsaxofonist Pharoah Sanders. Les Jardins Mystiques Vol 1. is het album dat hij labeleigenaar Flying Lotus beloofde toen hij tien jaar geleden bij Brainfeeder tekende en waar hij de afgelopen twaalf jaar met tussenpauzes aan werkte. Les Jardins omvat 52 tracks en een speelduur van drieënhalf uur op vier vinylplaten en drie cd’s, een indrukwekkend werkstuk. Het is ook een muzikaal expansief fenomeen. Atwood-Ferguson beweegt van jazz naar klassiek, van fusion naar hiphop en r&b, van gedreven naar ingetogen, van minimaal naar uitbundig, live en in de studio. Atwood-Ferguson omringde zich met een keur aan muzikanten zo divers als Kamasi Washington, Thundercat, Jeff Parker, Bennie Maupin en Lara Somogyi. Het is dan ook volstrekt onmogelijk om drieënhalf uur aan muziek in kort bestek een redelijke recensie te geven. Maar vanaf de eerste tonen van Kiseki raak je verslaafd aan de manier waarop Atwood-Ferguson zijn muziek aanpakt. Of dat nu in een minimale setting is waarbij hij zelf bijna alle instrumenten speelt of met muzikale vrienden uitbundig van leer trekt. Je vergeet de tijd als je deze immense boxset tracht te doorgronden. Alles klinkt boeiend, steeds ontdek je nieuwe lagen.

Ronny deCarlo

Ronny deCarlo

Fonque Nouveau Zennez Records Jazz Ronny deCarlo was vorig jaar een van de winnaars van Keep an Eye – The Records. Volgens het juryrapport voelde