No More Water: The Gospel Of James Baldwin
Blue Note
Alternative Jazz
Acht jaar geleden vond de première plaats van Meshell Ndegeocello‘s als een kerkdienst opgetuigde muziektheaterstuk Can I Get A Witness? The Gospel Of James Baldwin in de Harlem Stage, New York. Dit hieraan gelieerde conceptalbum verschijnt ter ere van zijn 100ste geboortejaar. De veelzijdige auteur/dichter/essayist en activist Baldwin (hij was bevriend met zowel Malcolm X als Martin Luther King Jr.) is vooral bekend van romans als Go Tell It On The Mountain en If Beale Street Could Talk maar Ndegeocello, onlangs nog Artist In Residence op North Sea Jazz, baseerde haar project op zijn essay The Fire Next Time (1963) waarin hij ingaat op thema’s als racisme, religie en seksualiteit. Op de plaat aangevuld met tegenwoordig veelvuldiger besproken onderwerpen als politiegeweld, de lhbtq+ gemeenschap en de (tegenover zwarte vrouwen soms hypocriete) MeToo-beweging. Baldwins teksten worden vermengd met die van Ndegeocello, dichter Staceyann Chin en de feministische schrijver, activiste Audre Lorde (1934-1992). Puur qua songs gaan coproducer en gitarist Chris Bruce, zanger Justin Hicks, saxofonist Josh Johnson, toetsenist Jebin Bruni, drummer Abe Round, die er bijna allemaal in 2016 ook bij waren, plus gastspelers op deze collageachtige plaat tot het uiterste met een amalgaam van jazz, soul, hip hop, funk, r&b en spoken word. Het vergt enige luisterbeurten om tot de kern van deze kleurrijke kakofonie aan indrukken door te dringen, maar het resultaat is dan ook verbluffend leerzaam en muzikaal fascinerend.
Marcel Haerkens
Ross McHenry
Waves Earshift Music Jazz De Australische bassist Ross McHenry heeft onlangs zijn vijfde album uitgebracht. Hij heeft onder andere drummer Eric Harland en tenorsaxofonist Donny