Mary Halvorson

Mary Halvorson

Cloudward
Nonesuch Records/ Warner Music
Met het tweeluik Amaryllis & Belladonna maakte gitariste Mary Halvorson (Massachusetts, 1980) haar overdonderende debuut op Nonesuch Records. De twee albums betekenden haar doorbraak naar een groter publiek. Ook de wereldwijde tour die erop volgde maakte grote indruk. Dat had natuurlijk te maken met de excellente band die Halvorson met Patricia Brennan (vibrafoon), Nick Dunston (bas), Tomas Fujiwara (drums), Jacob Garchik (trombone) en Adam O’Farrill (trompet) had meegenomen. Haar nieuwe album Cloudward kent acht composities die even uitdagend als intrigerend zijn. Composities waarbij je in eerste instantie omver wordt geblazen en daarna steeds meer gaat ontdekken. Halvorson is een vernuftig en ingenieus componiste die uitdagende composities schrijft waarin de vrijheid die de muzikanten krijgen groot is. Met de fascinerend spelende groep muzikanten, die ze de bandnaam Amaryllis heeft gegeven klinkt Cloudward als een echte bandplaat. Opvallend hoe Halvorson de composities steeds weer uitzet, hoe ze melodieen vermengt met dwarse afslagen, en composities volledig laat ontsporen met bruut gitaarwerk (Desiderata). Juist de alom aanwezige vibrafoon trekt het geluid soms volledig de andere kant op. Het blijft intrigerend hoe Halvorson de ene compositie als een vrije improvisatie kan laten klinken en de volgende als een avontuurlijke maar meer gestructureerde song (Tailhead). En dan vervolgens met het machtige Ultramarine het album afsluit. Cloudward is een zeer geslaagde nieuwe fase in de rijke muzikale carrière van Halvorson en een grootse nieuwe stap in die van haar, en haar opwindende band.

Blackburn Brothers

Blackburn Brothers

SoulFunkin’BLUES Electro-Fi Blues/Soul/Funk De naam Blackburn is synoniem geworden met de muziekgeschiedenis van Toronto, Canada. Letterlijk een familieband met de broers Duane (leadzang, toetsen), Robert

Speak To Me Blue Note Jazz/Americana Vraag willekeurig welke gitarist van wie hij een onsje talent cadeau zou mogen krijgen en de kans is groot

The Pulitzers

The Pulitzers