Mark Lotz Trio

Mark Lotz Trio

Turn On, Tune In, Drop Out!
ZenneZ Records
Fluitist Mark Lotz heeft zijn nieuwe trioalbum (bassist Zack Lober en drummer Jamie Peet) triomfantelijk opgetuigd met een beroemde slogan van de hippie-psycholoog Timothy Leary (1920-1996). Turn On, Tune In, Drop Out! werd een veel misbruikte kreet in de sixties en seventies. Later veranderde Leary zijn van de oorspronkelijke bedoeling losgezongen motto trouwens in Center-Balance-Merge. Die titel staat niet bij de tien stukken die Lotz op dit album speelt; hij richt zich met name op het eight-circuit model of consciousness dat de LSD-propagandist Leary had ontwikkeld. Acht titels als Push, Dance The Monotith, Lust, Bring Delight en Trance Out – het zijn stappen uit Leary’s boek dat Lotz wel gelezen heeft, maar waarvan hij zegt dat hij het niet goed begreep. Het gaat hem meer om de tijdgeest. Daarom wellicht dat er tussendoor nog twee andere stukken staan. Een ervan (Relax and Flow) is opgedragen aan zekere John & Paul en versierd met een beat van Yusef Lateef; de andere (Isabel) is een ode aan de vermoorde Mexicaanse artiest Isabel Cabaniles de la Torre. Toch maar eens luisteren naar dit project, waar onze vaderlandse bewustzijnsheraut (en goede vriend van Leary) Simon Vinkenoog heel blij mee zou zijn geweest. ‘Heb vertrouwen in je eigen weg’, meldde Leary hem ooit. Die laatste wijsheid heeft Lotz gelukkig opgestoken, want zijn muziek heeft niets van doen met de zweverige hippieklanken die we vroeger wel eens moesten aanhoren. Welnee, dit swingt, heeft een beat en zou ook goed zonder dat Leary-verhaal kunnen.