Mark Guiliana

Mark Guiliana

Music For Doing
Colorfield Records
Mark Guiliana geldt als een van de beste drummers en meest innovatieve bandleiders van de huidige jazz. Inmiddels heeft hij een omvangrijk oeuvre opgebouwd. In dat oeuvre zijn er twee stilistische hoofdlijnen. Ten eerste is er de beat music. Hier toont hij zijn liefde voor elektronische muziek. Met zijn beat music-bands speelt hij live met verschillende texturen in synthesizers, drumpads, en spoken word. Daarnaast leidt hij sinds 2014 het Mark Guiliana Jazz Quartet, een akoestische band met een klassieke bezetting van drums, contrabas, piano en tenorsax. Als klankwerelden bleven zijn twee sporen de afgelopen jaren echter gescheiden. Music For Doing brengt daarin verandering. Licht bewerkte klanken van metaal, glas, piano’s en klankschalen voeren de boventoon. Guilianas eigen spel op de akoestisch drums streelt de oren. Hier klinkt Guiliana de Virtuoos, op de elektronische drums hoor je vooral Guiliana de Componist. Als componist is hij een minimalist. Hij schrijft relatief simpele melodieën, die teder worden neergelegd in een ritmisch spijkerbed van precies goed geplaatste accenten. Het samengaan van elektrisch en akoestisch krijgt op dit album nog het meest de vorm van een collage, maar dan wel een die prachtig aaneengeregen is door Guiliana. Binnen een nummer kan je je op een ruimtereis, in een Japans videospel, of middenin een jamsessie van het Wayne Shorter Quartet wanen. In Music For Doing zijn diepe lagen te vinden.
Freek Dijkstra

Lucas Santana

Lucas Santana