Mark Giuliana

Mark Giuliana

Mischief
Edition Records
Vorig jaar verscheen van drummer Mark Giuliana The Sound Of Listening waarop hij te horen was met zijn kwartet bestaande uit Chris Morrissey (bas), Shai Maestro (piano) en Jason Rigby (saxofoon). Dat album bevatte zowel akoestische als elektronische stukken en was bedoeld als een overzicht van de ontwikkeling die Giuliana als muzikant had doorgemaakt. Hij speelde hierop naast drums ook synthesizer. De muziek op opvolger Mischief stamt van dezelfde opnames, maar is geen restmateriaal: dit is een volwaardig album dat fundamenteel afwijkt van de voorganger. Ditmaal horen we geen elektronica, maar pure, akoestische jazz. De muziek is zonder overdubs opgenomen en klinkt spontaan en direct. Naast drie stukken van Giuliana bevat het album twee composities van bassist Morrissey, twee die gezamenlijk tot stand kwamen en een cover. Je hoort meerdere stijlen: pop, swing, bebop, free jazz en een zwoele jazzballad (When The Day Turns Into Night van Fred Rogers). Steeds is het kwartet een hechte eenheid, waarbij Giuliana op de achtergrond blijft. Hij speelt als enige geen enkele solo, maar dirigeert, drijft de composities op soepele wijze verschillende kanten op. De gelijknamige tien minuten durende openingstrack begint met funky baswerk en een pop-achtige structuur, waarna de vorm langzaam wordt losgelaten en via free jazz uitmondt in experimentele jazz. Het kwartet speelt met veel energie en heeft een open, heldere klank. Elk stuk, lang of kort, uitbundig of ingehouden, weet te boeien, mede dankzij het voortreffelijke spel. Het album is alleen digitaal en op cassette – tegenwoordig weer helemaal in – beschikbaar.
Mathijs van den Berg