Marius van den Brink

Marius van den Brink

New York Knock
Highline Music
In het vorige nummer van Jazzism stond dat componist en pianist Marius van den Brink (1991) in 2017 naar New York verhuisde, om daar zijn geluk te beproeven. Na het album Blauw uit 2022 is dit zijn tweede proeve van bekwaamheid. New York Knock valt op te vatten als een wake-up call, in die zin dat Van den Brink zich realiseerde dat hij in NYC met zijn jazzneus in de boter was gevallen, met al dat talent dat daar de clubs bevolkt. De gerenommeerde trompettist Sean Jones, die op het album een prominente rol speelt, ziet in de Nederlander bijna een reïncarnatie van Horace Silver, en vergezocht is dat niet, als we luisteren naar zijn inventiviteit. New York Knock is in maart 2023 opgenomen in de Big Orange Sheep Studio in Brooklyn, waar veel jonge jazzmusici hun muziek opnemen. Van den Brink omringde zich met klassemusici uit de rijke New Yorkse clubscene, waaronder eerder genoemde Jones, mar ook Stacy Dillard op sax, Matt Penman op bas en de fenomenale Willie Jones III op drums. New York Knock is in de eerste plaats een puur jazzalbum, dat put uit de (hard) boptraditie, maar Van den Brink eert graag zijn helden, zoals stride-gigant Willie Smith met zijn compositie The Lion, en JIN heeft een coole latin-feel. Op Coral Sun, een sfeervolle ballad, is een hoofdrol weggelegd voor de Franse gitarist Michaël Valeanu en trompettist Maurice Brown. Het dromerige Margot is een liefdevolle ode aan Van den Brinks jonge dochter.

Ronny deCarlo

Ronny deCarlo

Fonque Nouveau Zennez Records Jazz Ronny deCarlo was vorig jaar een van de winnaars van Keep an Eye – The Records. Volgens het juryrapport voelde