Marike van Dijk Nonet

Marike van Dijk Nonet

STRANDED
Zennez Records
STRANDED is een registratie van een concert dat saxofonist/componist/arrangeur Marike van Dijk een jaar geleden gaf in het Bimhuis. Tussen periodes van lockdown door, verbleef ze beurtelings in Nederland en New York. Ondertussen werkte ze aan nieuw werk. Een belangrijk onderdeel van het concept voor STRANDED was haar verkenning van open structuren. Zij koos voor een groep ruimdenkende muzikanten die vrijelijk wilden samenwerken en improviseren. „Je zou kunnen zeggen dat ik behalve de muziek ook de bandsamenstelling heb gecomponeerd,” duidt de Friezin, die de muzikanten selecteerde op muzikale persoonlijkheid. Die personalities – en hun kwaliteiten op het gebied van componeren en improviseren – hadden volgens haar een grote invloed op het hele proces. „Niet alleen tijdens de uitvoeringen. Ook tijdens het compositieproces stelde ik me voor hoe de muzikanten de stukken zouden spelen en hoe dat zou klinken.” Van Dijk gebruikt samenwerking en improvisatie als een manier om de muzikanten en ideeën met elkaar te verbinden. De muzikanten waarmee ze werkte zijn Ben van Gelder op saxofoons en Louk Boudesteijn op trombone. Verder speelde mee gitarist Keisuke Matsuno, celliste Amber Docters van Leeuwen, pianist Jozef Dumoulin, bassist Ruben Samama en Joost Kroon plus Ted Poor op drums. De cd begin met het toepasselijke Prelude to Stranded. Dit stuk wordt door de gevoelige snaren van Amber Docters van Leeuwen fraai ingeleid. Daarna volgen arrangementen als Fever Dream, Changes en het fraaie Island Time. De liefhebber moet wel even een paar keer verzitten om de complexe stukken te kunnen verteren.
Arjan Klaver