Makaya McCraven

Makaya McCraven

In These Times
International Anthem
In These Times, de nieuwe plaat van drummer/componist Makaya McCraven is zo’n verrassingsplaat die je volledig ondersteboven blaast. Sinds hij met In The Moment in 2015 debuteerde heeft McCraven zijn eigen weg gekozen, impulsief, intuïtief en eerlijk. Zijn nieuwe album zat al even in de pijplijn. De droom om op te nemen met een echt grote band, met strijkers lag aan het nieuwe album ten grondslag. Het album geeft gelijk in de openingstrack prijs wat we kunnen verwachten. De start is rustig, met publiek klappend in een jazzclub, vervolgens opent zich een meesterlijk gelaagde compositie die met strijkers zorgvuldig opbouwt tot volle bandbezetting. Met spannende ritmewisselingen, uitdagende solo’s en een ingenieus arrangement komt een majestueuze compositie tot stand die de lat erg hoog legt voor de rest van het album. De plaat wisselt steeds genoeg van sfeer en ritme waardoor de ruim 41 minuten die het album telt, over elf afzonderlijke stukken verdeeld, fascinerend goed overeind blijven. McCraven heeft niet alleen uitzonderlijk sterke composities geschreven, er wordt ook erg goed gespeeld. McCraven heeft een magische collectie composities gecreëerd die afwijkt van wat hij eerder maakte, en tegelijkertijd duidelijk onderdeel uitmaakt van waar zijn muziek voor staat: vrije, spirituele en inventieve jazz, met steeds verrassende ritmepatronen, met hart en ziel gebracht. Een album dat vele muzikale genres overschrijdt.