Louis van Dijk Trio

Louis van Dijk Trio

De Witte CD
MWB Sound Products/Jazz at the Club
jazz
Ook toen Mr. Alzheimer al op zijn schedel had geklopt, maakte Louis van Dijk nog fraaie muziek. Dat blijkt uit dit concert op 16 maart 2018 in de Nieuwe of Littéraire Sociëteit De Witte in Den Haag. Samen met bassist Ruud Ouwehand en drummer John Engels speelde hij tien stukken, die hij aankondigde op strikt eigen wijze. Zoals zijn introductie van de blues waarmee hij begon: ‘Voor de kenners, dit is een Blues in G. Voor niet-kenners ook.’ Als je heel scherp luistert, zou je een paar plekken kunnen aanwijzen die verraden dat hij twee jaar later kwam te overlijden, maar even later gaat hij weer virtuoos te keer met een op Bach geïnspireerde intro van Whisper Not. Ruud Ouwehand krijgt een fraaie showcase voor zijn melodieuze spel in How High The Moon, en Engels is zijn eigen grootse zelf. Op een van de foto’s in de inlay zien we de pianist wat verwonderd naar het fototoestel kijken, met een merkwaardig kuifje op zijn hoofd – vertelde hij in die jaren niet dat hij steeds dwangmatig aan zijn haar moest draaien, een uitingsvorm van zijn ziekte? Ondanks alles is dit toch gewoon een feestelijk concert, met een intrigerende uitvoering van Someday My Prince Will Come – in walstempo. Hoe het toch kwam dat Van Dijk altijd zo herkenbaar klonk, vroeg iemand eens. ‘Ach, ik leg er gewoon een vinger extra bij.’ Je gelooft het zo.