Louis Armstrong

Louis Armstrong

The Complete Louis Armstrong Columbia & RCA Victor Studio Sessions 1946 – 66,
Mosaic Records
In een tijd dat Armstrong nog met een bigband door het land tourde (1946-1947) maakte hij opnamen in de RCA Victor Studio. Samen met drie klassieke albums en singles op het Columbia-label geeft het een interessant inkijkje in het studioleven van Armstrong en zijn All Stars-band met producer George Avakian. In 1954 kwam Louis Armstrong Plays W.C. Handy uit, een klassieker. Armstrong en de All Stars waren in topvorm, door de uitgebreide nabewerking van Avakian was het resultaat uitmuntend. Een onwaarschijnlijke prestatie in een tijd dat overdubbing nog niet gemeengoed was en de producer was aangewezen op het splitsen van takes. Op eenzelfde manier werd daarna Satch Plays Fats gemaakt, met nummers van Fats Waller als Ain’t Misbehavin en Honeysuckle Rose. Van Armstrongs megahit Mack The Knife zijn zeven takes opgenomen. Op deze cd’s staan de originele opnamen van de opnamesessies, die eerder niet te horen waren. De box bevat ook onuitgebrachte takes, repetities en studiodiscussies. Je hoort instructies voor de muzikanten om dichterbij de microfoon te gaan staan, aanwijzingen hoe te spelen en grappenmakerij. Ook fraai zijn de geremasterde versies van de originele tracks, in oorspronkelijke volgorde toegevoegd. Deze box, die vijftig jaar na het overlijden van Louis Armstrong (1901–1971) is uitgebracht, bevat daarnaast meer dan veertig originele foto’s uit de collectie van het Louis Armstrong House Museum en is een vervolg op de release met liveopnamen van Armstrong uit 2004. Onmisbaar.