Sa-Ba-Hoola! – Two Sides Of Lonnie Mack – Fraternity Recordings 1963-1967
Ace Records
Blues
In het kielzog van succesvolle gitaarinstrumentals van de Ventures (Wipe-Out, Wheels) en Freddie King (Hideaway) nam Lonnie Mack in een verloren uurtje in de Kingstudio in Cincinnati in 1963 het nummer Memphis op, een instrumentale interpretatie van Chuck Berry’s Memphis Tennessee. Pas weken later vernam de continu langs roadhouses en dancehalls tourende Mack dat hij er #5 op de Billboard-charts mee had bereikt. De opvolger Wham! was een bescheiden hit. Nadat Mack leek te zijn gecategoriseerd als instrumentalist, bracht hij met Baby What’s Wrong (Jimmy Reed) zijn eerste vocale single uit. Het ontaardde in een lange carrière met vele stilistische wendingen langs southern rock, blues, soul en country. Een mooie staalkaart van zijn vroege werk met op een kant spetterende instrumentals en op de andere soulvolle vocale blues.
Rien Wisse
Harold López-Nussa
Timba A La Americana Blue Note Records World/Jazz De naar Frankrijk verhuisde Cubaanse pianist Harold López-Nussa heeft met dit tiende door Michael League geproduceerde album