Lo van Gorp

Lo van Gorp

True Friends
Mars Label Group
Pop/Jazz
Een hele rij muzikale vrienden werkte mee, en een kleine tien jaar heeft het gekost voordat True Friends, het solodebuut van vocalist Lo van Gorp het levenslicht zag. De Leidenaar heeft overigens een behoorlijke staat van dienst, die partnerschappen met Marco Borsato, Oleta Adams, Danny Vera en Leon Ware omvat. True Friends, dat voor het eerst vorig jaar in Japan is uitgebracht, bevat twaalf gewiekste composities, waarin de invloed van Steely Dan duidelijk te horen is. Dat is geen enkel bezwaar, want de songs zijn met liefde en aandacht uitgevoerd, door zonder uitzondering ervaren krachten, zoals saxofonist Tom Beek, keyboardist Karel Boehlee, percussionist Sandra Sahupala, trompettist Jan van Duikeren en gitarist Patrick Drabe. De songs zijn voorzien van die typische sophisticated Dan-wendingen, omfloerste gitaarpartijen, verzorgde achtergrondzang en overall een prettige Westcoast-feel. Dat geldt bijvoorbeeld in het bijzonder voor een track als The Right Thing, geschreven en van een gitaarsolo voorzien door Dirk van der Wal, een muzikant die yacht rock door zijn aderen heeft stromen. De ballad Quiet Moment, met zijn fraaie meerstemmige zang, zou het zonder enige twijfel heel goed op de radio doen. True Friends is een mooi verzorgde plaat, glashelder geproduceerd door Drabe en Van Gorp in samenwerking met Udo Pannekeet. Een een absolute aanrader voor de liefhebbers van intelligente jazz/pop. Bij gebleken belangstelling komt True Friends later dit jaar ook op vinyl uit.