Liquid Spirits

Liquid Spirits

Years
Outlaw/Lab Music
Jazz/Funk/Soul
Deze grotendeels Haagse formatie ontstond in 2004, maar Years is pas hun vierde officiële release en bevat net als hun vorige albums veertien tracks. De samenstelling van de groep was minder constant; toetsenman Wiboud Burkens en bassist Manuel Hugas zijn als oprichters de enige vaste leden. Nu zij een kwartet vormen met drummer Eric Hoeke (zoon van Rob) en supervocalist Ivan Peroti (bekend van Sven Hammond en Candy Dulfer) is Liquid Spirits sterker dan ooit en hun album da bomb! Zinnige teksten, gezongen met een pakkend stemgeluid, voorzien van een gewiekste, altijd groovende instrumentatie. Zoals de opener annex titelsong Years, met een anderhalve minuut durend E dat Sly & The Family Stone naar de kroon steekt. Of Someday, waarin Peroti de vocale degens kruist met Noa Lauryn, dochter van Hugas. Dan Mute, allesbehalve mute vanwege vele stemsporen. My Shade Is My Color, zingt Peroti vervolgens, zijn bijdrage aan Black Lives Matter. Zwijmelen mag ook, getuige Somewhere Sunday Never Ends, tevens de enige track met gitaar (Marijn van der Linden), alle overige gitaargeluiden op het album komen uit Hugas’ bas. Ook It’s Not Fair zwijmelt, weemoedig, prachtig van melodie, in een bedje van synthesizers. Die vervolgens soleren in het intermezzo Less Is Minder, met echo’s van Cecil & Margouleff. Woorden schieten tekort, dus de tweede helft van dit topalbum mag je zelf ontdekken. Eerst beluisteren over de speakers, daarna via de hoofdtelefoon. Driemaal daags. All your troubles will disappear!