Letieres Leite & Orkestra Rumpilezz

Letieres Leite & Orkestra Rumpilezz

Moacir De Todos Os Santos
Rocinante
Latin/Jazz
Covid-19 eiste meer dan 700.000 levens in Brazilië, één van die slachtoffers was Letieres Leite. In oktober 2021 bezweek daaraan ook de musicus, componist en arrangeur in zijn huis in Salvador. Centraal in zijn werk stond de rijke zwarte muziekcultuur van de Braziliaanse deelstaat Bahia. Het Orkestra Rumpilezz werd in 2006 opgericht, en vermengt Afro-Bahiaanse percussie met bigband jazz. Moacir De Todos Os Santos is Leites laatste werk en verscheen vorig jaar al, maar is nu ook in Europa uitgebracht op stijlvol transparant vinyl en uitklaphoes met liner notes van Gilberto Gil. Een stevig percussieritme dendert je tegemoet, maar zet je meteen op het verkeerde been; de muziek van het Orkestra Rumpilezz is namelijk niet opzwepend, maar subtiel en elegant. Geen ronkend kopergekletter, maar gedoseerde blaaspartijen. De titelloze stukken zijn coisa’s (vrij vertaald ‘dingen’) genoemd, die zijn genummerd maar in schijnbaar willekeurige volgorde en incompleet op het album zijn gezet. Moacir De Todos Os Santos is een avontuurlijk, kleurrijk en rijk geschakeerd meesterwerk met fijnzinnige nuances en schitterende, gevoelige soli, met een speciale vermelding voor de tenorsaxsolo van Marcelo Martins op Coisa Nº 9 en trombonist Raul de Souza op Coisa Nº 4. Caetano Veloso levert de enige vocale bijdrage op Coisa Nº 5 – Nanã. Moacir De Todos Os Santos roept associaties op met de muziek van Duke Ellington en is een zwanenzang die de goedkeuring van de maestro zeker zou kunnen wegdragen.
Peter Schong

Java/Webster

Java/Webster