Lady Blackbird

Lady Blackbird

Black Acid Soul
Foundation FM/BMG.
Vocal Soul/Jazz
De uit Los Angeles afkomstige zangeres Lady Blackbird (Marley Munroe) lijkt uit het niets te verschijnen met haar debuut Black Acid Soul. De Amerikaanse was vroeger actief in de christelijke muziekwereld, maar voelde zich daar niet op haar plek. Met de juiste mensen om zich heen (onder andere producer Chris Seefried en pianist Deron Johnson) imponeerde ze in 2020 met de single Blackbird (Nina Simone). De toon voor haar donkere, ingetogen en tegelijk rijke jazzy soul songs was gezet. Op het album staan 11 tracks, hoofdzakelijk covers. Zelfgeschreven pareltjes zijn Fix It en Five Feet Tall. Het authentieke geluid van Lady Blackbird ademt het scherpe randje van Tina Turner, de power van Chaka Khan en de heesheid van Celéste. De zangeres maakt vooral indruk met haar emotionele voordracht. Haar doorleefde stem met sterke vibratie en dito frasering komt direct binnen. Dat wordt mede versterkt door de trage tempi van de klassieke, tijdloze songs, wat haar goed ligt. Halverwege de plaat gaat dat geluid (vooral het knauwen) wel wat vervelen. Meer diversiteit had het geheel goed gedaan. Het siert de artieste echter dat ze zich kwetsbaar opstelt en kiest voor minimale instrumentatie. Dan moet je van goeden huize komen, maar dat is voor deze dame- met een dijk van een stem- geen enkel probleem.

Big Jack Johnson

Big Jack Johnson

Stripped Down In Memphis MC/CRS Blues Big Jack Johnson (1940-2011) verwierf begin jaren zestig reputatie als gitarist/zanger in Frank Frost & The Nighthawks en een