Joshua Redman

Joshua Redman

Where Are We
Blue Note
In de geïmproviseerde intro van After Minneapolis (Face Toward Mo[u]rning) herkennen we de melodie van Woody Guthrie’s This Land Is Your Land. Het spreekt boekdelen voor het nieuwe album van Joshua Redman. Een conceptproject dat in geografisch bepaalde nummers en mash-up’s zowel een ode aan, als een kritische blik op zijn thuishaven Amerika behelst. Het is bovendien zijn debuut voor Blue Note en zijn eerste samenwerking met zangeres Gabrielle Cavassa die een prominente rol vervult. De 54-jarige saxofonist laat zich evenals op vorig werk van zijn meest avontuurlijke, zij het ietwat geraffineerdere, kant zien. De tracklijst mag er op zich niet spannend uitzien maar Redman weet er, met begeleiders waaronder vaste maat van zijn oude superkwartet Brian Blade op drums, pianist Aaron Parks, trompettist Nicholas Payton en Joel Ross op vibrafoon als vanouds iets bijzonders van te maken. Redman, die nog nooit met een vocalist heeft gewerkt, speelt met Cavassa samen alsof hij nooit anders heeft gedaan. De manier waarop zijn sax speels om haar fraaie stem cirkelt in My Heart In San Francisco (Holiday) is prachtig. Redman heeft het vermogen om zich een song geheel eigen te maken en er zelfs een extra dimensie aan toe te voegen. Wat hij doet met Bruce Spingsteen’s Streets Of Philadelphia of het door Glen Campbell bekend gemaakte By The Time I Get To Phoenix is weergaloos. Een nieuwe parel aan de kroon van een van de beste saxofonisten van dit tijdperk.
Marcel Haerkens