images_83a9554230ed6e6cccfe522a2a4bd53e

José James – Yesterday I Had The Blues – The Music Of Billie Holiday

José James eert zijn ‘muzikale moeder’ Billie Holiday met een prachtig intiem album, Yesterday I had the blues. Holiday zou dit jaar honderd zijn geworden; een mooie aanleiding voor de zanger en Blue Note producer Don Was om Holiday op eigen wijze te herdenken. De negen tracks bestaan uit de grote klassiekers als Body & Soul, Good Morning Heartache, God Bless the Child en Strange Fruit. James keert na het elektrisch georiënteerde While you were sleeping (2014) terug naar zijn roots: akoestische, verstilde jazz. Samen met dream team Jason Moran (p), John Patitucci (b) en Eric Harland (d) levert hij een parel af. De musici geven elkaar volledig de ruimte en ondanks dat ze dichtbij het origineel blijven, klinken de stukken fris en eigenzinnig. Dat komt grotendeels door het warme herkenbare stemgeluid van James, die wederom in topvorm is. Maar ook het trio vlamt en is creatief zoals in What a little Moonlight can do en Lover Man. Het is vooral een puur album, waarin de traditie in ere wordt gehouden. Er zijn weinig vocalisten die zich wagen aan Strange Fruit, juist omdat het zo’n persoonlijk nummer is, op het lijf geschreven van La Holiday. James’ versie is subliem: een donker koortje wakkert het unheimliche onderbuik-gevoel aan en de zanger trekt het nummer volledig naar zich toe. Frasering, intentie, beleving, alles klopt. Kippenvel!

Avishai Cohen Trio

Avishai Cohen Trio

Shifting Sands Believe. Naïve Jazz Twee jaar na de jubileumproducties en de gedeeltelijk in het water gevallen festiviteiten naar aanleiding van zijn vijftigste verjaardag, is