Johnathan Blake

Johnathan Blake

Homeward Bound
Blue Note
Drummer Johnathan Blake draagt met zijn verfijnde beats al jaren bij aan albums van Blue Note-artiesten als Lonnie Smith en Kenny Baron. Nu brengt hij met zijn eigen kwintet Pentad zijn vierde album uit, zijn eerste op Blue Note. De titel Homeward Bound zou zomaar symbolisch kunnen zijn. Johnathan heeft als componerende drummer een veelzijdige insteek. Met In The Beginning Was The Drum warmt Blake solo je oren even op. Vervolgens is de titelsong een ode aan de levenslustige Ana Grace (dochter van saxofonist Jimmy Greene en fluitist Nelba Marquez-Greene) die op haar school werd doodgeschoten in de Sandy Hook-tragedie. Het tedere nummer loopt op de fluwelen riffs van bassist Dezron Douglas. Rivers and Parks is een eigenwijs muziekstuk, opgedeeld in sequenties van zestien maten; het eert de composities van Sam Rivers en Aaron Parks. Shakin’ The Biscuits doet denken aan Blakes illustere voorganger Billy Cobham. Abiyoyo is een Zuid-Afrikaans toongedicht, een slaapliedje. Na een break, On The Break, volgt het uptempo swingende LLL met afwisselende solo’s van David Virelles (piano) en Joel Ross (vibrafoon). Het album sluit af met een nummer van Joe Jackson, Steppin’ Out. Daar waar Jackson regelmatig flirt met jazz, verlegt Johnatan in zijn arrangement van Steppin’ Out knap het ritme. De melodie wordt getemporiseerd en dat levert een heel andere dynamiek op. Die melodie, gespeeld door saxofonist Immanuel Wilkins, verliest echter geen enkel moment de oorspronkelijke drive waarbij Wilkins de blaren op zijn vingers speelt. Joe kan tevreden zijn.
Emil Roes

Carmen Gomes Inc.

Carmen Gomes Inc.