Jessica de Boer

Jessica de Boer

Grow
Challenge Records
Vocal jazz

Jessica de Boer behoort tot de nieuwe generatie Nederlandse jazzvocalisten. Ze studeerde in 2019 met onderscheiding af aan het Utrechts Conservatorium. Nu presenteert ze haar debuutalbum Grow bij Challenge Records. In elf avontuurlijke eigen composities staat ze stil bij haar persoonlijke groei in eigen tempo. Met openingsnummer Prologue – waarin we haar horen als kind die haar eigen stem ontdekt- toont ze lef, maar het trekt de luisteraar niet direct de plaat binnen.

De invloed van haar voorbeeld Esperanza Spalding is duidelijk hoorbaar, zoals in het ingetogen Young Leaf. Het virtuoze improvisatievermogen, de timing en frasering van de De Boer is van hoog niveau. Het is mooi in balans met haar bandleden, zoals een intermezzo met gitarist Eric Brugmans. Wel hadden de vocalises wat spaarzamer gemogen, want ze valt daarmee soms in herhaling.

Opvallend is dat De Boer enerzijds wat geknepen tot nasaal klinkt, (Discontented), terwijl ze anderzijds een vol en warme sound neerzet. Ook is haar geluid vibratieloos in lange uithalen. Soms klinkt het daardoor wat dun en vlak, maar het kan ook goed werken, zoals in het intieme Share en Oak Tree. In laatstgenoemde toont ze prachtige a capella zang met achtergrondvocalisten Noël van der Wiel en Manon Nijenhuis. Een interessant debuut van een jonge vrouw in volle groei.

Tekst: Angelique van Os

Carmen Gomes Inc.

Carmen Gomes Inc.