Jesse van Ruller / Maarten Hogenhuis

Jesse van Ruller / Maarten Hogenhuis

Spirits High
Eigen Beheer
Een onverwachte samenwerking tussen twee van Nederlands meest invloedrijke jazzmusici die zich vooral onderscheiden door hun gevoel voor dynamiek. Spirits High is een feest voor de liefhebber van het subtiele gebaar. Van de elf stukken is alleen het slotstuk Into Silence een gezamenlijke compositie. Uitdrukkelijk wordt vermeld dat alleen de elektrische gitaar en de saxofoon worden gehanteerd, maar al bij de eerste noten wordt duidelijk dat effectapparatuur de klankmogelijkheden flink opschaalt. Hogenhuis en Van Ruller hebben eerder bewezen flinke kwaliteiten te hebben als componisten, niet alleen qua melodie of harmonie, maar vooral wat betreft de relatie tussen klank en sfeertekening. Zo lijkt het eerste stuk, Tideline, van Van Ruller, een aangenaam onschuldig filmisch thema te zijn, maar komen de potentiële lagen tot wasdom als de heren het zoeken in variaties in timbre. Haast nergens wordt de oppervlakkige luisteraar voor het hoofd gestoten, maar heel precies luisteren levert elke keer extra genoegens op, zoals in Drops. Hierin lijkt het thema op het eerste gehoor toe te werken naar een soepele gezamenlijke groove, maar de spanning wordt juist vergroot door het verweven van de verschillende ritmische rollen van de beide musici tot het eind vast te houden. Het titelstuk is een optimistisch thema waarin Hogenhuis met zijn lichtvoetige, heldere spel aan het country-achtige gepluk van Van Ruller een positieve draai geeft. Het bijzondere van deze duetten zit het hem in de kwaliteit van het elkaar complementeren, namelijk niet alleen netjes aanvullen, maar ook telkens een extra dimensie toevoegen.
Ken Vos