Jeff Parker

Jeff Parker

Forfolks
International Anthem
Jeff Parker is een gitarist die zichzelf steeds opnieuw uitvindt, al vanaf de dagen dat hij met zijn eigenzinnige spel de fameuze band Tortoise kwam versterken. Forfolks is zijn derde album voor International Anthem en het eerste waarop hij alleen met gitaar te horen is. Hij weet zich al jaren raad met alle techniek die voorradig is en gooit zijn instrument zonder schroom door ontregelende effecten en samplers. Forfolks bestaat uit één track die we al kenden van Tortoise (La Jetée), een interpretatie van Monk’s Ugly Beauty, een bewerkte traditional (My Ideal) en vier nieuwe composities, waarbij het langgerekte Excess Success, een loop-gedreven drone, je in een weldadige sfeer van meanderende rust brengt. Parker nam de composities in zijn thuisstudio in Altadena (Californië) in twee dagen in juni op met producer Graeme Gibson. De composities zitten vol met jazzstructuren en de vrijheid die dat genre nu eenmaal biedt, maar duiken net zo hard de alternative rock en folk in. Forfolks is geen gemakkelijke gitaarluisterplaat. Doordat Parker zijn composities altijd innovatief opzet voorkomt hij voorspelbaarheid en intrigeren zijn tracks als geen ander. Parker is, volledig op eigen kracht, op de toppen van zijn kunnen op de acht composities die het album bevat. Muziek die overrompelt, buitengewoon boeit en die klinkt als geen andere jazzgitaarplaat. Forfolks is derhalve een machtig vervolg op het uit 2020 daterende, onvolprezen Suite for Max Brown.