Janne Schra en de Vogels

Janne Schra en de Vogels

In De Regen
Schradinova
Jazzpop
Zangeres Janne Schra – ooit vooraanstaande stem in de groep Room Eleven – heeft twaalf Nederlandstalige liedjes opgenomen waarvan er enkele een swingbegeleiding hebben gekregen. Het openingsliedje Alles Wat Ik Zie bijvoorbeeld, met pianist Tony Roe in een rol die volgens Schra op Fats Waller lijkt. Ook Doosje, eeuwig met Donald Jones verbonden, krijgt een gezellige jazzy versie – met commentaar van een lief kindje aan het slot: Niet gezellig! Ze heeft twee drummers op dit album, Mark van Kersbergen en Jamie Peet, geen luxe bij sterk ritmische nummers als Het Enige Dat Ontbreekt, Goudlijm en Orkaan. Dan is er nog een vertolking van Diep In Mijn Hart, een Hollandse standard van Jaap Valkhoff uit 1942, jazeker, met een mooie trombonesolo van Pablo Martinez. De rest bestaat uit spitse en eigenzinnige teksten van Joost Oomen, Janne zelf en M. Vasalis. Van de laatste is het gezongen gedicht Zachter. Dat is een actuele oproep om naar elkaar te luisteren, in plaats van steeds maar te schreeuwen: Vogels, die zingen een voor een, niet tegelijk, en luistrend naar elkaar. Het relatief korte gedicht bood Janne Schra genoeg materiaal om er een gevoelig mission statement van te maken. Bij de meeste songs is – anders dan de publiciteit wil – de relatie met de Era van de Swing verder weg, die krijgen een muzikale omlijsting van minstens een halve eeuw later. Jammer dat de interessante stem van Schra niet wat natuurlijker is opgenomen, nu verdwijnt de zeggingskracht soms in de schaduw van haar nieuwe band. Het repertoire is prachtig, geschikt voor een lange tournee.