James Brandon Lewis Red Lily Quintet

James Brandon Lewis Red Lily Quintet

Jesup Wagon
TAO Forms/Fully Altered
Free Jazz
Dr. George Washington Carver, kent u die? De man die bekend staat als bedenker van vele gebruiksmogelijkheden voor de pinda, tot een pindaradio aan toe? Waarschijnlijk niet, en de meeste berichten over hem doen ook totaal geen recht aan de vele verdiensten van deze man uit Missouri, die nog als slaafgemaakte werd geboren. Die doctorstitel bezat hij eigenlijk niet, maar zijn vele talenten als schrijver, botanicus, musicus, leraar en landbouwdeskundige rechtvaardigen een eredoctoraat. Saxofonist James Brandon Lewis heeft hem als aangrijpingspunt genomen voor zijn album Jesup Wagon, ook een bedenksel van Carver – een mobiel klaslokaal dat was bedoeld om onderwijs te brengen naar de werkers in de velden van Alabama. Een poging om de mensen te verheffen. Het experiment mislukte helaas, de kar was te zwaar en te langzaam, maar het streven was nobel. Brandon Lewis heeft afbeeldingen van het rijtuig op de cover gezet, en de zeven composities zijn bedoeld als de muzikale verbeelding van belangrijke aspecten uit Carters leven. Nu en dan voegde de saxofonist ook nog een gesproken tekst in, waardoor dit album duidelijk een extra dimensie krijgt: een vertelling in klankgedichten over de geschiedenis van zwarte Amerikanen die ondanks alles de hoop op verbetering niet opgaven. Brandon maakte dit album met kornettist Kirk Knuffke, cellist Chris Hoffman, bassist William Parker en drummer Chad Taylor. Muziek die onmiddellijk doet denken aan Pharaoh Sanders, Dewey Redman en Albert Ayler – de free jazz uit een vorige golf van black arts.