Jalen Ngonda

Jalen Ngonda

Come Around And Love Me
Daptone/V2
Soul
De aan dit album sinds begin dit jaar voorafgaande singles Just Like You Used To, What A Difference She Made en If You Don’t Want My Love vormden al een fraai staalkaartje waartoe Jalen Ngonda, nieuw paradepaardje van Daptone, in staat is. Dat de zanger, componist en multi-instrumentalist een liefhebber is van in Detroit gewortelde soul was duidelijk. Laatstgenoemde track refereert ondubbelzinnig qua zang, slaggitaar en strijkarrangement aan Marvin Gaye ten tijde van What’s Going On. Er zijn op dit debuut nog wel meer referenties met Motown te traceren maar de al bijna tien jaar in Liverpool residerende Amerikaan is allesbehalve een epigoon. Ngonda (inmiddels zonder apostrof in z’n naam) ontpopt zich als een uitmuntend songschrijver die diep graaft in de, soms relatief obscure, soulhistorie, wat songstructuur en zangkoortjes betreft goed heeft geluisterd naar Burt Bacharach en The Beach Boys en mondjesmaat contemporaine elementen (onder meer het Dapkings-achtige It Takes A Fool) incorporeert. Een man met een visie, zoveel is duidelijk. Meest in het oor springend blijft echter die onwaarschijnlijk mooie falsetto, loepzuiver en dan plots weer voorzien van een rauw braampje zoals hij in Lost demonstreert. Songs als That’s All I Wanted From You, So Glad I Found You of Give Me Another Day doen wat melodieuze dynamiek en zeggingskracht niks onder voor het reeds bekende werk. Ngonda heeft ons niet bedrogen (zie interview Jazzism 03). Het wachten op Come Around And Love Me wordt volop beloond.
Marcel Haerkens