Jakob Bro & Joe Lovano

Jakob Bro & Joe Lovano

Once Around The Room – A Tribute To Paul Motian
ECM Records
2022 is het herdenkingsjaar van de legendarische jazzdrummer Paul Motian (1931-2011), met optredens in New York waar jazzmusici die met Motion hebben gewerkt, zijn muziek eerden. Geïnspireerd door Motian namen gitarist Jakob Bro en saxofonist Joe Lovano Once Around The Room op. Bro werkte in zijn jonge jaren met Motian en maakte zijn ECM-debuut op diens album Garden Of Eden (2006). Lovano werkte samen met gitarist Bill Frisell als het illustere trio dat, met gasten als Charlie Haden, Marc Johnson en soms Dewey Redman vele albums voor ECM maakte. Once Around The Room is een liefdevolle en avontuurlijke ode aan Motian waarin Bro en Lovano worden bijgestaan door Larry Grenadier, Thomas Morgan, Anders Christensen, Joey Baron en Jorge Rossy. De opnamen voor het album werden gemaakt in november 2021 in Kopenhagen. De composities zijn avontuurlijk, en rijk aan alles wat jazz zo boeiend maakt: onvoorspelbaarheid, gretigheid, vrijheid, waanzinnige melodielijnen, fantastisch spel, intrigerende arrangementen, chemie tussen de muzikanten en heel veel liefde voor de muziek. Met As It Should Be als de overweldigende albumopener en Sound Creation als het indrukwekkend vervolgstuk vormen Lovano’s For The Love Of Paul en Bro’s Song To An Old Friend het kloppende hart van het zes tracks tellende album. Met een fascinerende bewerking van Motians Drum Music maakt deze groep muzikanten duidelijk hoe fantastisch ze kunnen spelen en hoe goed ze snappen wat de stukken nodig hebben. Een intieme en emotionele afsluiting van een prachtplaat.