Protect Your Light
Impulse!
Spontaan opgericht in 2015 tijdens een demonstratie tegen politiegeweld heeft Irreversable Entanglements op de drie platen die ze voor International Anthem opnamen een geluid ontwikkeld van confronterende freejazz gekoppeld aan spoken word met een felle politieke boodschap waarin de dwingende voordracht van dichteres Camae Ayewa alias Moor Mother een significante rol speelt. Op dit eerste album voor Impulse! is bewust iets meer structuur aangebracht en de oorspronkelijk agressieve toon wat gematigder al is dat bij dit explosief kwintet nog altijd relatief. De groep bivakkeerde ditmaal, tegen hun gewoonte in, enkele dagen in een studio (de legendarische Rudy van Gelder Studio’s in New Jersey) waar multi-instrumentalist Shahzad Ismaily hen hielp met overdubs, mixen en algehele supervisie. Het resultaat is overweldigend, niet in de laatste plaats door de musici die vanuit hun tenen spelen. Luister alleen al naar de betoverende baslijnen van Luke Stewart in Free Love en Root Branch, een eerbetoon aan de vorig jaar overleden trompettiste Jaimie Branch. Intrigerend zijn het gelaagde percussiewerk van Tcheser Holmes en de manier waarop saxofonist Keir Neuringer en trompettist Aquiles Navarro unisono spelen om elkaar vervolgens als dolle honden op de hielen te zitten. Ayewa’s poëzie is universeler en introspectiever dan voorheen, al pakt ze scherp uit in het antikoloniale statement Our Land Back. De som is hier groter dan de afzonderlijke delen. Op Protect Your Light heeft Irreversable Entanglements haar muziek toegankelijker gemaakt voor een breder publiek zonder aan stootkracht, maatschappelijke visie en avontuur in te boeten.
Marcel Haerkens