Ilmiliekki Quartet

Ilmiliekki Quartet

Ilmiliekki Quartet
We Jazz Records
Met het fantastische Land Of Real Men kwam in 2018 het Finse kwartet Ilmiliekki Quartet terug na dertien jaar stilte. Ilmiliekki Quartet omvat vier van de meest getalenteerde muzikanten die Finland rijk is. Trompettist Verneri Pohjola, pianist Tuomo Prättälä, bassist Antti Lötjönen en drummer Olavi Louhivuori bouwden ook afzonderlijk van elkaar imposante carrières op. Dit vierde album is een diepe duik in avontuurlijke jazz. Van de zes composities die het album telt tikt de kortste vijf en halve minuut aan. De muzikanten nemen de tijd om hun composities op je in te laten werken met soms duizelingwekkend goed spel. Vanaf de fascinerende albumopener Three Queens tot aan albumafsluiter Kaleidescopesque ontspint zich een wervelend spektakel waar je met open mond naar blijft luisteren. De muzikanten hebben samen zoveel magie, die wordt vergezeld van levenslust en spelplezier dat de composities uit de groeven knallen. Er wordt adembenemend goed gespeeld en de composities kennen zoveel onvoorspelbare wendingen dat je er niet kunt stoppen met luisteren en wilt doorgronden wat er allemaal gebeurt. Ilmiliekki Quartet is een prachtig jazzalbum van een machtig kwartet. Het is te hopen dat de muzikanten nu eens uitvoerig naar de lage landen om hier ook vanaf het podium de zalen plat te spelen. Destijds schreef ik Land Of Real Men de hemel in en ik doe dat met hun vierde album wederom. Ilmiliekki Quartet is jazz in zijn boeiendste vorm: uitdagend, prikkelend, emotionerend, weergaloos, avontuurlijk, melodieus en hartveroverend.