Ig Henneman

Ig Henneman

Outside The Rain Has Stopped
Wig/ToonDist
Jazz/impro
Met dit gevarieerde album viert componiste en altvioliste Ig Henneman haar 75ste verjaardag en presenteert ze een overzicht van haar werk van de laatste paar jaar. De stukken komen van twee concertopnamen in Orgelpark van vorig jaar. In dit tijdschrift was er natuurlijk vooral aandacht voor haar werk als improvisator. Het album begint met een dynamisch stuk opgedragen aan Galina Ustvolskaya waarin de contrasten mooi aangezet worden. Dit is het enige stuk waarin ze als muzikant te horen is naast een verstilde duo-improvisatie met Ab Baars op klarinet waarin juist aandacht is voor verfijnde interacties. Meer dan ooit horen we Henneman als componist die veel aandacht heeft voor geluidsstructuren en klankkleur. De compositie voor het Verschueren-orgel gespeeld door Gerrie Meijers en het solostuk voor cello gespeeld door Lidy Blijdorp hebben met elkaar gemeen dat ze binnen duidelijke kaders uitgebreid ingaan op de klankkwaliteiten van de instrumenten. In dat laatste stuk en in het wat mysterieuze Bow Valley, een compositie voor fluiten, stem en orgel met opgenomen omgevingsgeluiden, wordt het aan de uitvoerenden overgelaten hoe ze door middel van improvisatie de uitgangspunten naar hun hand zetten. Het titelstuk is een krachtig en uitgesproken werk voor strijkkwartet, hier het Luna String Quartet, dat een filmisch karakter heeft. Zoals vaker het geval met Henneman, is de muziek niet recht voor zijn raap, maar ze kan ook na meerdere beluisteringen je muzikale bewustzijn een interessante draai geven.
Ken Vos