Hound Dog Taylor And The Houserockers with Brewer Phillips

Tearing The Roof Off
JSP/Music & Words
Hard Rockin’ Chicago Slide Guitar Blues 1962-1982 luidt de ondertitel van deze dubbel-cd met werk van de meest onorthodoxe, ruige, scheurende en rockende bluesband uit de Chicago blues historie. Hound Dog Taylor (1915-1975) speelde slidegitaar op goedkope Japanse Teisco-gitaren over een Silvertone versterker met gescheurde speakers. Tweede gitarist Brewer Phillips, die steevast enkele nummers zong en drummer Ted Harvey completeerden de driemansformatie. Phillips is hier vertegenwoordigd met z’n debuut-lp Whole Lotta Blues uit ’82, plus een stukje soundcheck. Een gevarieerd spelende gitarist met vloeiende erupties in Poor Boy Blues en instrumentals als Watermelon Man en het swingende Okee Dokee Stomp. Hound Dog’s aandeel start met de single Christine/Alley Music op Firma en twee eerder uitgebrachte outtakes van die sessie uit de jaren zestig. Florence’s Lounge, een blueskroeg in Chicago’s South Side, was vanaf ’67 de vaste stek op zondagmiddag van het trio. De toehoorders waren vooral muzikanten, die bij de als snackbar fungerende bakfiets junkfood aten, vervolgens jamden en de baromzet verhoogden. Daar is in lofi audio de tweede cd opgenomen. Na vier nummers met zanger-gitarist Lefty Dizz in de frontrol, raggen Hound Dog en z’n band de deels later professioneel voor Alligator opgenomen songs er door. ‘‘When I die they’ll say ‘He couldn’t play shit but he sure made it sound good’’, was het credo van Taylor, die met z’n twaalfmaten-drie-akkoorden blues uiteindelijk internationaal furore maakte.

Steven Kamperman

Steven Kamperman

Maison Moderne TryTone/ToonDist Jazz/Impro Dit album ademt de esthetische principes van Theo van Doesburg, zowel muzikaal als qua grafisch ontwerp. Daarbij komt dat de opnames