Hiatus Kaiyote

Hiatus Kaiyote

Mood Valiant
Brainfeeder
Jazz/funk
Met Mood Valiant is het uit Melbourne afkomstige Hiatus Kaiyote terug na jaren van stilte, na het succesvolle tweede album Choose Your Weapon (2015). Waar de band altijd onnavolgbare passages in van jazz, funk, hiphop en soul doortrokken songs stopte, klinken die nu organischer dan ooit. Mood Valiant is een meesterlijke plaat, waarop de uitzonderlijke sound van de band fraai naar voren komt. Mood Valiant is een ongepolijste parel die de sound van de band onnavolgbaarder en spannender maakt. Natuurlijk was voor de muzikale diepgravers de samenwerking met de legendarische Braziliaanse arrangeur-componist Arthur Verocai op Get Sun (wat mij betreft dé single van dit jaar) al een geweldige opstap. Verocai komt terug in de openingstrack Flight Of The Tiger Lily, dat eigenlijk een frase uit het arrangement van Get Sun is, en in een meesterlijke, jazzy soulballad Stone Or Lavender. Laatstgenoemde is de meest pure track, piano en zang plus strijkers, die we ooit van de band hoorden. De plaat klinkt vrijer en subtieler dan Choose Your Weapon, waarop de band teveel wilde laten horen hoe goed ze als instrumentalisten waren. Mood Valiant draait om geweldige songs, gecombineerd met spannende sfeerschetsen en is daarmee coherenter. Songs als Chivalry Is Not Dead (pffff, die bas alleen al!), het heerlijk lome And We Go Gentle, het bloedmooie All The Words We Don’t Say, Rose Water, Red Room, het weirde Sparkle Tape Break Up en de reeds eerder genoemde prachtballad Stone Or Lavender laten een band horen die beter en beter wordt.

Java/Webster

Java/Webster

Java/Webster Eigen beheer Blues Het zal net voor de coronapandemie uitbraak geweest zijn dat Erwin Java (o.a. Cuby & The Blizzards) en de Brit Sean