GREG OSBY

GREG OSBY

Minimalism
Inner Circle Music
Het is alweer een tijdje geleden dat de Amerikaanse saxofonist Greg Osby van zich liet horen. De veelzijdige virtuoos (*1960) brak door bij Jack DeJohnette, en stond daarna met Steve Coleman aan de wieg van de New Yorkse M-Base, acroniem for Macro Basic Array of Structured Extemporization. Osby groeide uit tot one of the most provocative musical thinkers of his generation (New York Times). Op zijn nieuwe label Inner Circle verscheen in 2008 9Levels, waarna het stil werd. Sindsdien maakt Osby zich sterk voor de ontwikkeling van internationale supertalenten, waaronder de prijswinnende Tal Cohen (piano), João Barradas (accordeon) en Tineke Postma (sax). De Australische pianist werd door Osby op sleeptouw genomen in 2011 en maakt furore met zijn dynamische mix van Joodse melodieën en traditionele jazzharmonieën, steeds weer terugkerend in agressieve patronen voor de linkerhand. De Portugees Barradas werd in klassiek en jazz meermaals uitgeroepen tot wereldkampioen. Ook hij debuteerde succesvol op Inner Circle en ging avontuurlijke samenwerkingen aan met onder meer AkaMoon. Nu verschijnt er eindelijk weer een album van Osby, volop spannende eigen werken, door de componist vooraf streng gesnoeid. Behalve Cohen en Barradas horen we bassist Nimrod Speaks en drummer Adam Arruda. De bejubelde talenten spelen evenwel een bescheiden rol, zo dienstbaar dat zij bijna schitteren door afwezigheid. Op vier stukken zingen afwisselend de feeërieke vocalisten Viktorija Pilatovic en Alessandra Diodati, subtiel ingebed in het geheel en opgeluisterd met Barrades’ midi-accordeon, en de weergaloze alt en sopraan van de meester zelf.
Storm Bakker

Danielle Nicole

Danielle Nicole