Gilad Hekselman

Gilad Hekselman

Far Star
Edition Records
In mei verschijnt het zesde album van de Israëlische gitarist Gilad Hekselman, Far Star. De opvolger van Ask For Chaos heeft vier jaar op zich laten wachten. Als we luisteren naar de eerste klanken van het openingsnummer, dan kunnen we constateren dat het wachten de moeite waard was. Hekselman heeft de tijd genomen om zijn composities keer op keer te beoordelen, eraan te sleutelen en te vervolmaken. Het album bestaat uit in isolatie gecomponeerd materiaal en wordt uitgevoerd door een keur aan musici uit de woonplaats van de gitarist, New York. Zo horen we pianist Shai Maestro en drummer Ziv Ravitz. Beiden stonden ooit aan de zijde van de welbekende contrabassist Avishai Cohen. Deze feiten zijn slechts bijzaak als we luisteren naar het muzikale verhaal op dit album. Een magische wereld waarin melodie en ritme centraal staan. We horen hier de gitarist van het album Chroma van de Griekse bassist Petros Klampanis. Muziek met eenzelfde hypnotiserende cadans en krachtige ondertoon. Als het album in een woord moet worden gekenmerkt, dan is dat ruimte. Een bescheiden persoon als Hekselman neemt de tijd om zijn punt te maken. Hij weet dat mensen beter luisteren als je zachter praat. Onheilspellende, maar ook verademende muziek, zoals is te horen in I Didn’t Know. Een melancholisch lied zonder woorden. Een bijzondere reis door een muzieklandschap waarin tijd en ruimte geen rol te spelen. Al is de duur van het album met veertig minuten aan de bescheiden kant.
Robin Arends

Glass Museum

Glass Museum