Eva Cassidy with the London Symphony Orchestra

I Can Only Be Me
Blix Street Records
Jazz/Folk
Toen ze nog leefde was ze haar tijd vooruit. Vocalist Eva Cassidy ontving namelijk postuum erkenning voor haar werk bij het grote publiek en verkocht miljoenen platen. De Amerikaanse zangeres die in 1996 overleed aan kanker, was moeilijk te marketen omdat ze net zo gemakkelijk soul-, jazz- als folk-repertoire vertolkte en dit in elkaar liet overvloeien. Haar veelzijdige kwaliteiten komen naar voren op de nieuwe uitgave I Can Only Be Me, ter ere van haar zestigste geboortedag op 2 februari. Dit is de eerste van drie speciale verjaardags-uitgaven: onlangs verscheen de geactualiseerde biografie Behind the Rainbow door Johan Bakker en er wordt gewerkt aan de documentaire The Essence of Eva Cassidy. I Can Only Be Me is een werkelijk prachtig document waarvoor Cassidy’s originele zangpartijen een verbluffende make-over hebben gekregen dankzij moderne technologieën. Haar timbre, frasering en vibrato klinken helder en krachtig. Filmcomponist Christopher Willis isoleerde Cassidy’s stem met hulp van diverse technici, en schreef samen met dirigent William Ross en Jochem van der Saag nieuwe arrangementen voor het London Symphony Orchestra. Het knappe is dat de plaat met bekende songs van Cassidy door deze nieuwe orkestratie een heel fris en organisch geluid toont en de stem van de zangeres nog intenser binnenkomt. Kortom, een waardige toevoeging aan de nalatenschap van Eva Cassidy.

Ronny deCarlo

Ronny deCarlo

Fonque Nouveau Zennez Records Jazz Ronny deCarlo was vorig jaar een van de winnaars van Keep an Eye – The Records. Volgens het juryrapport voelde